eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała Nr XXII/195/2004 Rady Miejskiej w Moryniu w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2005-2009
UCHWAŁA Nr XXII/195/2004
RadyMiejskiej w Moryniu
zdnia 29 grudnia 2004r.
w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2005 - 2009
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2001 r. Nr 71 poz.733, z 2002r. Nr 168 póz. 1383, Nr113poz.984,z2003r. Nr 113 póz. 1069, z 2004r. Nr 116, póz. 1203) Rada Miejska w Moryniu uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Moryń na lata 2005 - 2009 obejmujący:
1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,
2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata,
3) planowaną sprzedaż w kolejnych latach,
4) zasady polityki czynszowej,
5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy w kolejnych latach,
6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach,
7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których Gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne,
8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Karol Głodny
Załącznik do uchwały
NrXXII/195/2004
z dnia 29 grudnia 2004r.
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY MORYŃ NA LATA
2005 - 2009
Rozdział l
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne
§ 1.1. Mieszkaniowy zasób Gminy Moryń obejmuje 137 lokali mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących własność Gminy, względnie użytkowanych na prawach współwłasności z innymi osobami.
2. Gmina posiada 42 lokale , położone w budynkach będących w całości jej własnością. Są to budynki położone w miejscowościach:
1) Klępicz
2) Moryń
3) Witnica
4) Stare Objezierze
5) Nowe Objezierze
3. Na prawach współwłasności Gmina posiada 15 budynków, w których jest właścicielem 50 lokali mieszkalnych. Dotyczy to budynków położonych w miejscowościach:
1) Moryń
2) Klępicz
3) Stare Objezierze
4) Nowe Objezierze
5) Witnica
4. Z mieszkaniowego zasobu Gminy wydzielono l lokal na wynajem jako lokal socjalny w budynku przy ul. Chopina 4.
§ 2. Mieszkaniowy zasób Gminy obejmuje:
1. 35 budynków wybudowanych przed rokiem 1945
2. 5 budynków wybudowanych w roku 1975 i 1989
Zadaniem Gminy będzie utrzymanie właściwego stanu technicznego budynków oraz utrzymanie zasobu mieszkaniowego w stanie nie pogorszonym.
Zasób budynków i lokali w m. Moryń wymaga bieżących napraw i remontów natomiast lokale i budynki przyjęte od Agencji Nieruchomości Rolnych w większości wymagają remontów o większym rozmiarze
§ 3. Sprzedaż lokali na rzecz najemców spowoduje zmniejszanie się istniejącego zasobu mieszkaniowego. Przewiduje się, że wielkość mieszkaniowego zasobu Gminy w poszczególnych latach będzie się kształtować następująco:
Rok
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Powierzchnia lokali w m2
|
7288
|
6969
|
6597
|
6232
|
5860
|
W tym lokale socjalne
|
40
|
40
|
40
|
40
|
40
|
Planowana sprzedaż w m2
|
319
|
372
|
365
|
372
|
426
|
Stan zasobu na koniec roku w m2
|
6969
|
6597
|
6232
|
5860
|
5434
|
Rozdział 2
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata
§ 4. Jednym z ważniejszych problemów, które należy rozwiązać w dziedzinie gospodarki lokalowej, jest zły stan techniczny budynków. W dużej mierze stan ten wynika z zaawansowanego wieku obiektów, jak też zużycia wskutek wieloletniego eksploatowania, przy braku wystarczających środków na remonty kapitalne. §5.1. Przewiduje się, że stan techniczny mieszkaniowego zasobu Gminy w latach 2005 - 2009, jak i warunki zamieszkania w lokalach będą ulegały poprawie wskutek wykonania odpowiednio: budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, wymiany pokryć dachowych oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. W pozostałym zakresie przewiduje się utrzymanie stanu technicznego na obecnym poziomie poprzez przeprowadzenie remontów bieżących
2. W latach 2005 - 2009 koszty te przedstawiają się następująco:
L.p.
|
Zakres robót
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Razem
|
l.
|
Wymiana stolarki okiennej
|
12.352,-
|
6.500,-
|
6.950,-
|
7.000,-
|
7.000.-
|
39.802.-
|
2.
|
Wymiana stolarki drzwiowej
|
9.264,-
|
2.600,-
|
2.600,-
|
3.000,-
|
3.000,-
|
20.464,-
|
3.
|
Wymiana oraz remonty dachów i ścian
|
57.256,-
|
76.208,-
|
78.282,-
|
80.447,-
|
84.447,-
|
376.640,-
|
4.
|
Wymiana podłóg
|
6.500,-
|
3.000,-
|
3.000.-
|
3.000,-
|
3.000,-
|
18.500,-
|
5.
|
Naprawa /wymiana/ inst. elektrycznej
|
10.500,-
|
10.500.-
|
10.500,-
|
11.000,-
|
11.500.-
|
53.500,-
|
6.
|
Malowanie klatek schodowych
|
2.000,-
|
2.000,-
|
2.500,-
|
2.500,-
|
2.500,-
|
11.500,-
|
|
Razem
|
97.872.-
|
100.808,-
|
103.832,-
|
106.947,-
|
110.947
|
520.406.-
|
Rozdział 3
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach
§ 6. Ilość lokali przeznaczonych do sprzedaży w kolejnych latach określa się na podstawie wniosków najemców stale zamieszkujących w tych lokalach. Przewiduje się do zbycia w poszczególnych latach następujące ilości lokali
- w roku 2005 - 6
- w roku 2006 - 7
- w roku 2007 - 5
- w roku 2008 - 7
- w roku 2009 - 8
§ 7. Do sprzedaży lokali stosuje się bonifikaty ustanowione przez Radę Miejską w Moryniu odrębną uchwałą.
Rozdzial 4
Zasady polityki czynszowej
§ 8. Polityka czynszowa Gminy powinna zmierzać do takiego kształtowania stawek czynszu w latach 2005 - 2009, które zapewniłyby samowystarczalność finansową gospodarki mieszkaniowej. Wpływy z czynszów stopniowo powinny pokrywać nie tylko koszty bieżącego utrzymania budynków, ale zapewnić również pozyskanie środków na remonty.
§ 9.1. Najemcy lokali mieszkalnych opłacają czynsz najmu, ustalony według stawki podstawowej za l m2 powierzchni użytkowej lokali z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu.
2. Burmistrz może podwyższać stawkę podstawową czynszu nie częściej niż l raz w roku.
3. Zmiana wysokości czynszu, wynikająca z podwyższenia stawki podstawowej lub wystąpienia czynnika podwyższającego wartość użytkową lokalu jest wprowadzana na zasadach przewidzianych w art. 685 Kodeksu cywilnego.
§ 10.1. Określa się następujące czynniki obniżające lub podwyższające wartość użytkową lokalu mieszkalnego oraz stopień obniżenia (podwyższenia) stawki podstawowej:
1. czynniki podwyższające:
a) lokal wyposażony we - 20%
b) lokal wyposażony w łazienkę - 20 %
c) lokal wyposażony w centralne ogrzewanie - 20%
d) lokal wyposażony w ciepłą wodę - 20%
e) lokale w budynkach jedno i dwurodzinnych - 20%
f) lokale w budynkach wybudowanych po 1945r. - 20%
2. czynniki obniżające:
a) lokal bez urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych - 5 %
b) lokal, w którym we znajduje się poza lokalem - 5 %
c) lokal na poddaszu, w suterenie lub z podłogą na poziomie gruntu - 5 %
d) przeznaczenie budynku do rozbiórki z uwagi na zły stan techniczny - 5%
2. Obniżenie lub podwyższenie stawki podstawowej czynszu następuje poprzez zsumowanie wszystkich występujących w lokalu czynników obniżających lub podwyższających.
3. Stawka podstawowa czynszu za lokal socjalny stanowi połowę stawki podstawowej za lokal mieszkalny.
Rozdział 5
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy w kolejnych latach
§ 11. Czynności z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy, w granicach ustalonych przez Burmistrza, zostały powierzone Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Moryniu 2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy obejmują w szczególności:
1) zapewnienie najemcom lokali podstawowych warunków mieszkaniowych,
2) remonty, konserwację i modernizację lokali i budynków,
3) utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń komunalnych i zieleni,
4) prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu, pobieranie czynszu i innych opłat, związanych z najmem lokali,
5) zapewnienie obsługi komunalnej poprzez zawieranie umów na świadczenie usług odbioru nieczystości stałych i ciekłych ze zbiorników bezodpływowych
6) organizowanie i prowadzenie zarządu lokalami, położonymi w budynkach będących współwłasnością Gminy i byłych najemców
3. Wykonywany przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zarząd nieruchomościami wspólnymi, w których znajdują się lokale będące własnością Gminy i właścicieli lokali już wykupionych od Gminy, będzie ustawał w miarę wykupu przez najemców wszystkich lokali w danym budynku.
Rozdział 6 Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach
§ 12. W latach 2005 - 2009 finansowanie gospodarki mieszkaniowej odbywać się będzie z następujących źródeł:
1. wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,
2. wpływy z czynszów za lokale użytkowe,
§ 13. W budynkach, w których część lokali została wykupiona przez najemców, prace remontowe i modernizacyjne są finansowane ze środków funduszu remontowego współwłaścicieli utworzonego regulaminem wspólnoty mieszkaniowej.
§ 14. Planowane środki finansowe na gospodarkę mieszkaniową, w zakresie bieżącej działalności eksploatacyjnej, przedstawia poniższa tabela:
L.p.
|
Zakres
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
l.
|
Przewidywane wpływy z czynszów
|
92.430,-
|
95.203,-
|
98.059,-
|
101.000,-
|
104.030,-
|
2.
|
Wpływy z bieżącej eksploat.
|
37.570,-
|
38.697,-
|
39.858,-
|
41.055,-
|
42.286,-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem
|
130.000,-
|
133.900,-
|
137.917,-
|
142.055,-
|
146.316,-
|
Rozdział 7
Wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne
§ 15. Planowane wydatki w kolejnych latach przedstawia poniższa tabela:
L.p.
|
Zakres
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
l.
|
Koszty bieżącej eksploatacji
|
13.790,-
|
14.203,-
|
14.630,-
|
15.068,-
|
15.520,-
|
2.
|
Koszty remontów
|
97.872
|
100.808,-
|
103.832,-
|
106.947,-
|
110.155,-
|
3,
|
Pozostałe koszty dział, eksploat
|
26.000,-
|
26.780,-
|
27.584,-
|
28.412,-
|
29.265,-
|
|
Razem
|
137.662,-
|
141.791,-
|
146.046,-
|
150.427,-
|
154.940,-
|
Rozdział 8
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy
§ 16. W ramach niniejszego programu nie przewiduje się remontów kapitalnych całych budynków, wiążących się z koniecznością wykwaterowania lokatorów do lokali zamiennych na czas trwania remontów.
§ 17. Mając na uwadze racjonalne gospodarowanie zasobem mieszkaniowym określa się następujące zasady:
1. lokatorom posiadającym zadłużenie z tytułu czynszu lub innych opłat należy umożliwić zamianę posiadanego lokalu na lokal mniejszy o niższym czynszu (standardzie)
2. zakłada się możliwość negatywnego załatwienia wniosku o najem lokalu komunalnego w sytuacji, gdy składającym jest osoba, która zbyła swój lokal lub budynek mieszkalny, względnie dokonała zamiany lokalu na gorszy, albo jest właścicielem lub współwłaścicielem lokalu lub budynku mieszkalnego.
§ 18. Innymi działaniami Gminy, mającymi na celu zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców będą:
1. kształtowanie odpowiedniej polityki przestrzennej w zakresie wyznaczania terenów pod budownictwo mieszkaniowe,
2. popieranie wszelkich form budownictwa mieszkaniowego.
UZASADNIENIE
Zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z dnia 10 lipca 2001 r.) Rada gminy ma obowiązek uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na co najmniej 5 kolejnych lat. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Moryniu przygotował propozycję zmiany stawki czynszu oraz czynników podwyższających i obniżających. Uchwalenie programu jest koniecznym warunkiem do zmiany stawek czynszu za lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Szczerbicka | 19-01-2005 14:33 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 19-01-2005 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 19-01-2005 14:33 |